حکم قصاص مشروط برای زن معتاد شوهرکش صادر شد مرگ سالانه ۵۸ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا| مشهدی‌ها در سال ۳۳۵ روز هوای آلوده‌تر از استاندارد‌های جهانی را تنفس کردند سالانه دو میلیون چینی می‌توانند به ایران سفر کنند دستگیری خانم دکتر قلابی حین انجام لیپوساکشن در منزل بیمار! گازگرفتگی دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در خیابان ابوطالب مشهد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) از شیرموز تا قهوه بیرون بر، چطور هوشمندانه و سلامت محور انتخاب کنیم؟ | واقعیت تلخ نوشیدنی‌های شیرین سرقت مسلحانه خشن از کودکان با ساطور + ویدئو تولید ۶۸۱ هزار تن کنسانتره دامی در خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون (۱۸ آبان ۱۴۰۴) شوینده‌های خانگی چقدر می‌توانند خطرناک باشند؟ صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی تشدید آلودگی در خراسان رضوی (۱۸ آبان ۱۴۰۴) سد‌های کشور در بحران کم‌آبی | دو سوم ظرفیت مخازن خالی است دستگیری عامل آتش‌سوزی در تالاب بیشه‌دالان بروجرد استان لرستان (۱۸ آبان ۱۴۰۴) افزایش مراجعه دانش‌آموزان به پزشک با علائم کاهش شنوایی پیری زودرس مغز در کمین این افراد است گزارشی از پاسخ گویی ضعیف مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا | هک در چند دقیقه، پاسخ گویی در یک ساعت! به وقت تشنگی زمین مالیات اضافه کسرشده از بازنشستگان نفت برگردانده شد ۵ مکان دیدنی مشهد از چالیدره تا شاندیز گرانی، دلیل توزیع‌نشدن شیر مدارس بیمه بازنشستگان تأمین اجتماعی اعتباری ندارد! + ویدئو سرقت پس از صرف شام | بیهوش کردن نگهبان برای دزدی موج تب برفکی در راه است | مانور تمام‌عیار زلزله در مشهد برگزار می‌شود + فیلم افزایش آگاهی، مؤثرتر از افزایش سکه در مهریه | میزگرد مهریه شهرآرانیوز با حضور جمعی از کارشناسان حقوقی برگزار شد کسری ۱۳ هزار معلم در خراسان رضوی رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی: تا ۱۰ روز آینده خبری از باران نیست | زمستان امیدوارکننده‌تر رعایت اصول خودمراقبتی، راهی مؤثر برای کاهش اثرات آلودگی هوا پیشگیری و مراقبت از زخم پای دیابتی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۴) | پایداری جوی تا پایان هفته در استان افزایش ۲۱ درصدی تخت‌های فعال بیمارستانی تأمین‌اجتماعی خراسان رضوی | عبور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه دارویی طی شش ماه
سرخط خبرها

آیا تصویب طرح ورود کودکان به مدارس از پنج‌سالگی، به‌نفع جامعه است؟ | تصمیم طلایی یا اشتباه تاریخی؟

  • کد خبر: ۳۵۲۵۵۳
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۹
آیا تصویب طرح ورود کودکان به مدارس از پنج‌سالگی، به‌نفع جامعه است؟ | تصمیم طلایی یا اشتباه تاریخی؟
یک روان‌شناس کودک و نوجوان گفت: در طرح ورود کودکان به مدارس از پنج‌سالگی، نشانی از فعالیت‌های کارشناسی‌شده دیده نمی‌شود و به نظر، این تصمیم بیشتر شبیه به یک ابلاغیه یا دستور اداری است تا خروجی یک پژوهش اصولی.

فاطمه قاسم‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، درمورد طرح اخیر مطرح‌شده در مجلس مبنی بر ورود کودکان به مدرسه از پنج‌سالگی، اظهار کرد: اعمال چنین تغییراتی مستلزم ارائه دلایل روشن و انجام تحقیقات است. این کار بدون انجام پژوهش‌های لازم می‌تواند آسیب‌های فراوانی را چه برای دانش‌آموزان و چه برای والدین به همراه داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان بدون تکیه به ادله محکم، دست به چنین تغییراتی زد.

این روان‌شناس و کارشناس حوزه کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این خصوص باید مورد بررسی قرار بگیرد، توانمندی کودکان است؛ اینکه آیا نسل جدید توانایی و ظرفیت یادگیری در سنین پایین‌تر را دارند یا خیر. به نظر نمی‌رسد پیش از مطرح‌شدن این موضوع، تحقیق مستدلی صورت گرفته باشد؛ چراکه با یک نگاه کلی به پژوهش‌های اخیر درمورد میزان یادگیری نسل جدید دانش‌آموزان، نه‌تنها تغییر و رشدی نسبت‌به نسل‌های گذشته دیده نمی‌شود، حتی در برخی از مسائل عقب‌گرد‌هایی هم به چشم می‌خورد.

او همچنین تأکید کرد: در شرایط فعلی یادگیری نسل جدید، تصمیمی مبنی بر اینکه بچه‌ها یک سال زودتر وارد مدرسه و فرایند‌های آموزشی شوند، پیشنهادی کارشناسی‌نشده و بدون عمق و تحقیق است. با اینکه با طرح این موضوع عنوان شده است که هدف ورود سریع‌تر دانش‌آموزان به بازار کار است، اما به همین مسئله نیز، نقد‌هایی وارد است؛ چراکه هنوز بستر‌های اشتغال برای جوانان نیز نیاز به اصلاحات اساسی دارد که هنوز برطرف نشده است.

این کارشناس به ضعف در بخش‌هایی از نظام آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از ضعف‌های شدید که باید مورد توجه قرار بگیرد، علاقه دانش‌آموزان به یادگیری است. در شرایطی که بچه‌ها در آخرین روز مدرسه کتاب‌های خود را پاره می‌کند و دور می‌ریزند، باید پیش از هر تصمیمی، با روش‌های اثرگذار آموزش، دانش‌آموزان را به تحصیل علاقه‌مند کنیم.

وی ادامه داد: در این طرح، نشانی از فعالیت‌های کارشناسی‌شده دیده نمی‌شود و به نظر، این تصمیم بیشتر شبیه به یک ابلاغیه یا دستور اداری است تا خروجی یک پژوهش اصولی. مدتی پیش مسئولان آموزشی اعلام کردند که بچه‌ها در پایان سال تحصیلی حتی خواندن و نوشتن را هم به‌درستی یاد نگرفته‌اند و با این اوصاف جای تعجب دارد که چطور می‌خواهند سن ورود به مدرسه را پایین بیاورند؟!

قاسم‌زاده در ادامه، سنین ۵ و ۷ سالگی را از نظر توانایی در یادگیری تقریباً یکسان دانست و استدلال‌هایی ازجمله توانایی و استعداد بالاتر در سنین پایین‌تر را رد کرد و با انتقاد از طرح ورود کودکان به مدارس از پنج‌سالگی، آن را یک رویکرد اقتصادی دانست و نه تربیتی.

او در همین راستا ادامه داد: این تصمیم بیشتر به نظر می‌رسد که با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش مدت آموزش اتخاذ شده است، اما به زیان کودکان، خانواده‌ها و درنهایت، جامعه خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->